Brigitta Methorst reageert hier enthousiast op. “Ik leer mijn studenten dat ze invloed hebben op hun leef- en leeromgeving. Ze hoeven niet te wachten tot na hun diploma om van waarde te zijn voor de samenleving. Dat zijn ze nu al! Prachtig dat zelf ontworpen schoolplein. Voor de Nijkerkse leerlingen is deze groene leeromgeving hun referentie. Als ze straks ergens gaan werken waar weinig natuurlijk groen is, hebben zij vast ideeën hoe het groener kan.”
Brigitta is docentonderzoeker Mens & Omgeving bij Aeres Hogeschool Almere. Van huis uit is ze landschapsarchitect en socioloog. Toen ze twee jaar geleden te maken kreeg met rugklachten, ging ze haar werkplek eens goed analyseren. “We zitten met elkaar de hele dag binnen. Waarom zijn onze klaslokalen wit alsof het een ziekenhuis is? Een natuurlijke leeromgeving is aantoonbaar gezonder. Meer natuurlijke kleuren en materialen zou ons allemaal goed doen: echte planten, maar ook posters van planten hebben al een positieve uitwerking.” Sindsdien richt Brigitta haar pijlen op binnenvergroening en betrekt ze studenten en docenten bij haar onderzoek voor het lectoraat Groene en Vitale Stad. “Het is uniek dat we zelf als Aeres organisatie met onze leerlingen en studenten zo’n twintig onderwijslocaties kunnen gaan vergroenen, om zo onze eigen leefwereld daadwerkelijk groener te maken.”
