Onderzoek bij Aeres in 2019
DateIn deze laatste aflevering van de jaarimpressie over 2019 is het woord aan Corné Kocks, Dinand Ekkel en Frank de Jong. Alle drie zijn ze als lector verbonden aan Aeres Hogeschool waar ze elk vanuit hun eigen expertise praktijkgericht onderzoek doen voor uiteenlopende opdrachtgevers. Tijdens het gesprek, dat vanwege de coronamaatregelen online plaatsvond, vertelden de lectoren enthousiast wat hen drijft in hun werk. Corné Kocks verwoordde het zo: “Als een projectvoorstel gehonoreerd wordt ben ik iedere keer weer blij. Niet vanwege het geld dat er binnenkomt, maar omdat de inhoud zo prikkelend is; daar zit zo’n mega-uitdaging in.”
“Bij creatieve bedrijfjes zit de innovatie en de kriebel om samen iets te gaan doen”
Nationale Proeftuin Precisielandbouw
Maatschappeljk relevant
Lectoren, docent-onderzoekers en studenten van de hogeschool voeren samen met partners uit het onderwijs, bedrijfsleven en overheden praktijkgericht onderzoek uit. Kenmerkend voor dit type onderzoek is dat het maatschappelijk relevant is en de praktijk er direct profijt van heeft. Praktijkgericht onderzoekt wijkt daarmee af van fundamenteel onderzoek aan universiteiten dat vooral is gericht op het oplossen van een kennisprobleem.
De drie faculteiten van Aeres Hogeschool hebben ieder een eigen focus en onderzoeksprogramma.
In Almere gaat het onderzoeksprogramma ‘Gezond leven in de groene stad’ over de transitie naar een duurzame samenleving, over nieuwe businessmodellen rondom stadslandbouw en factoren die onze leefstijl en voeding beïnvloeden. Bij het onderzoek zijn twee lectoren en zes docent-onderzoekers betrokken.
Het onderzoeksprogramma ‘Duurzaam ondernemen’ in Dronten gaat over duurzame manieren om voedsel te produceren, verantwoord ondernemerschap en duurzame bedrijfsontwikkelingen in de agrifood- en tuinbouwsectoren. Bij het onderzoek zijn acht lectoren en in totaal 25 docent-onderzoekers betrokken.
‘Wijsheid’ ten slotte is de focus van het onderzoeksprogramma in Wageningen en richt zich op een optimale inzet van talent in het beroepsonderwijs en in de maatschappij. Het gaat hierbij over processen van samen ‘kennis construeren’, hoe professionaliteit en ‘leerkracht’ zich ontwikkelen en hoe je die ontwikkeling kan ondersteunen. Maar ook wat de natuur, zoals in biomimicri en insecten, ons daarin te leren heeft. Bij het onderzoek zijn vijf lectoren en negen docent-onderzoekers betrokken.
Meer informatie over alle onderzoeksprogramma’s is hier te vinden.
“Het onderzoekspallet in Almere wordt breder en leuker”
Groeiende onderzoeksgroep in Almere
Impact
“Ik wil helpen de lespraktijk beter te maken”
Chocoladetaart bakken
“Glastuinders die duurzaam gaan telen realiseren over het algemeen minder opbrengst”
Kruisbestuiving van Aeres lectoraten
Andere cross-overs zijn een projectaanvraag over voedselverspilling. De Drontense lector Piet Moonen (Circulair ondernemen) en de Almeerse lector Sigrid Wertheim-Heck (Voedsel en gezond leven) trekken hierbij samen op. Een cross-over die niet mag ontbreken is het IMPACT-lectoraat ‘Responsief onderwijs’ van Frank de Jong. Hierin werkten lectoren van Aeres Hogeschool in Wageningen en Dronten de afgelopen vier jaar samen met lectoren van HAS Hogeschool, Inholland en Van Hall Larenstein aan de transitie in de agrifood sector.
Koude kennis
''Praktijkgericht onderzoek staat of valt met een goed didactisch model''
Gepleit voor didactisch model
Baanbrekend onderzoek
“Nederland doet heel ingewikkeld over schaduwteelten”
Verfrissende afstudeerstage
“Op onze hogeschool staat biologie centraal. Dan wil je dat toch terugzien in het gebouw?”
Functioneel groen
De Jong herkent het verhaal van zijn collega-lector. “Toen wij de plannen presenteerden voor onze ronde hogeschool in Wageningen kregen we veel opmerkingen dat we ruimte zouden verliezen. Maar we verliezen helemaal geen ruimte omdat we geen gangen hebben. De keuze voor een rond gebouw is bewust gemaakt vanuit de leerprocessen die hier plaatsvinden. Je loopt tegen gevestigde ideeën aan waar je soms doorheen moet drukken om het anders te krijgen.”
“Studenten zijn mensen met ideeën die onderwijs volgen om hun ideeën te ontwikkelen”
Kennisvaardige studenten
“Stikstof is een tanker”
Stikstofcrisis is grote uitdaging voor docenten
Volgens Kocks ligt in het voorgaande een grote uitdaging voor de docenten van de drie faculteiten van de hogeschool. “Stikstof is een tanker. Als je zijn koers wilt wijzigen, moet je rigoureus ingrijpen. Om de komende jaren ondernemende studenten op te leiden die duurzame alternatieven kunnen bedenken voor de hoge stikstofuitstoot, vraagt dat om andere competenties van onze docenten. Zijn zij voldoende weerbaar tegen de huidige weerstand en emoties zoals die afgelopen jaar te zien waren tijdens de studenten- en boerenstakingen? Als groene hogeschool kunnen we onze kop niet in het zand steken. Onze grootste opdracht voor Aeres is docenten zover te krijgen dat zij durven meebewegen in de transitie naar een duurzame landbouw.”
Dit is de laatste aflevering van de jaarimpressie waarin Aeres terugblikt op 2019. Lees ook de eerder verschenen jaarimpressies over ondernemerschap en onderwijs.