Werken aan uitdagende, uitnodigende activerende leeromgeving

Een van de belangrijkste uitgangspunten bij contextueel leren is dat leerlingen en studenten worden geconfronteerd met een levensechte en herkenbare situatie. Een ander belangrijk punt is dat wordt aangesloten bij wat leerlingen en studenten al kennen en kunnen, en dat ze zoveel mogelijk leren door te doen. Het uitvoeren van opdrachten heeft betrekking op kennis, inzicht en vaardigheden. Een uitdagende, uitnodigende en activerende leeromgeving is daarbij belangrijk. Van al die zaken heeft Aeres in 2018 flink werk gemaakt.

Nieuw hippisch centrum

Zo openden teamleider hippische opleidingen Anne Kremers en Gelders gedeputeerde Jan Markink op 7 september 2018 het nieuwe Aeres Hippisch Centrum in Kootwijkerbroek. Het centrum omvat zes hectare en heeft praktijkoefenruimtes, een hoefsmederij, binnen- en buitenbanen, leslokalen, een kantine, een overdekte stapmolen, stallen, een (gras) paddock, een overdekte longeerbaan, een weide en een schitterende galloppeerbaan. Het Hippisch Centrum wordt gebruikt voor trainingen en instructielessen.

Perfecte plek

Directeur Gertwim de Haas van Aeres MBO Barneveld vindt de plek perfect. Het hoofdgebouw in Barneveld ligt op minder dan zeven kilometer afstand en de studenten worden met pendelbussen gebracht en gehaald. Het is voor het eerst dat Aeres voor haar500 studenten in de hippische opleiding een compleet paardencentrum exploiteert.

Volg Madee Pfeiffer tijdens een lesdag bij het hippisch centrum in Kootwijkerbroek. 

Nieuwbouw Emmeloord

Van een heel andere orde is de nieuwbouw van Aeres Praktijkonderwijs in Emmeloord. Die werd op 28 juni geopend door wethouder Hans Wijnants van de gemeente Noordoostpolder. De wethouder verplaatste met enkele leerlingen een aantal kisten op een heftruck en maakte zo de toegang vrij. Met de nieuwbouw kreeg de school extra ruimte voor praktijk- en theorielokalen. Directeur Anne Dijk van Aeres in Emmeloord en teamleider Peter Honing presenteerden op de openingsdag samen met hun leerlingen het Horeca-voorbeeld Proef PRO, een voorbeeld dat laat zien wat praktijkonderwijs in de praktijk inhoudt.

Veilige leeromgeving

De school in Emmeloord kreeg in 2018 een Lunchcafé, met de uitstraling van een echt restaurant, waar op dinsdag en donderdag kan worden geluncht. Het café is een goed voorbeeld van een veilige leeromgeving waar leerlingen een vak leren op een beroepsauthentieke manier. De leerlingen runnen zelf het café én de keuken onder begeleiding van docenten. Ze komen zo met meer vertrouwen in het bedrijfsleven terecht. Ongeveer 95% van alle leerlingen stroomt na de opleiding dan ook door naar een vaste aanstelling. De school heeft ongeveer 150 leerlingen met onderwijs dat zich richt op wonen, werken, burgerschap en vrije tijd, met als doel om leerlingen voor te bereiden op zelfstandig functioneren in de maatschappij.


Aeres koopt bouwkavels

Ook bij Aeres Hogeschool Almere wordt hard gewerkt aan nieuwbouw, maar dat duurt nog even. Wel heeft Aeres op het Floriadeterrein alvast de eerste bouwkavels gekocht van de gemeente Almere. Op het terrein komt een nieuw onderwijsgebouw dat tijdens de Floriade in 2022 dient als ontvangstgebouw. De nieuwe hogeschool biedt straks ruimte voor ongeveer 900 studenten. In het gebouw worden professionals opgeleid en doen lectoren, promovendi, docenten en studenten samen met hoogleraren van partneruniversiteiten praktijkgericht onderzoek. De nieuwbouw functioneert in de toekomst ook als kennishub. Aeres ontwikkelt hier samen met het Innovatiepaviljoen van de provincie Flevoland de Flevo Campus, dé wetenschappelijke verzamelplek voor innovaties op het gebied van stedelijke voedselvraagstukken voor de toekomst.

Groene beleving

Voor het ontwerpen van het nieuwe gebouw gaat Aeres in zee met een oude bekende, BDG Architecten uit Zwolle. Dit bureau was eerder verantwoordelijk voor het ontwerp van de vestigingen van Aeres Hogeschool Dronten en Aeres Hogeschool Wageningen. Aeres wil met het nieuwe gebouw een duurzame, groene en gezonde leer- en werkomgeving creëren. De hogeschool gaat in het gebouw circulaire processen toepassen op het gebied van energie, water en afvalstromen. BDG Architecten presenteerde een visie voor een compact en transparant gebouw waar groen op een natuurlijke manier doorheen beweegt en waarin rekening wordt gehouden met het type onderwijs. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan groen(e) beleving en zintuiglijk ontwerpen.