Inclusieve onderwijsaanpak
Elke van Doorn benadrukte met haar presentatie het belang van het proactief wegnemen van belemmeringen. Er zullen echter altijd studenten zijn die maatwerk nodig hebben. Daarbij gaat ze in op de inclusieve onderwijspyramide van AHEAD. Deze onderwijspiramide toont de verschillende niveaus van ondersteuning die nodig zijn. “Onderwijsinstellingen moeten ernaar streven de ondersteuning zo laag mogelijk in de piramide te plaatsen. Zo houd je meer tijd over voor de studenten die het nodig hebben. Want hoe inclusiever je werkt hoe kleiner de groep in begeleidingsniveau vier is”, aldus Van Doorn.
Ondersteuning van Aeres voor studenten met een ondersteuningsvraag
Aeres Hogeschool wil bevorderen dat studenten met een ondersteuningsvraag zo goed mogelijk de studie van hun keuze kunnen volgen en voltooien. Dat zij zich ontwikkelen richting beroep of studie en daarbij leren omgaan met hun ondersteuningsvraag. De studenten worden gestimuleerd tot het nemen van eigen initiatief om het bespreekbaar te maken en actief hulp te zoeken. Op Intranet vinden zij bijvoorbeeld informatie over de contactpersonen die hen daarbij kunnen ondersteunen. Zoals het aanvragen en organiseren van extra begeleiding, voorzieningen wanneer ze tegen problemen aanlopen.
De intentieverklaring VN-verdrag is een verklaring met een gezamenlijke ambitie, doelen en procesafspraken. Lees meer over wat dit VN-verdrag inhoudt.

Ondertekening door Bastiaan Pellikaan