Aeres Agree header

Hoe de (agri)foodsector meer jonge talenten aan zich kan binden

Date

Het aantal openstaande vacatures in ons land verdubbelde in de afgelopen twee jaar. Wat betekent dit voor de (agri)foodsector en het vinden en binden van jonge talenten en ervaren professionals? In Dutch Food Week vragen we het aan Jeroen Spierings, directeur van Aeres Agree. “De huidige arbeidsmarkt is niet per se krap. De vraag is alleen: hoe krijg je mensen geïnteresseerd voor jouw banen?”

"Als ik een gemiddelde vacaturetekst lees, word ik daar niet blij van."

In 2023 bestaat Aeres Agree op de kop af 25 jaar. Als strategisch gesprekspartner bemiddelt Aeres Agree bij het werven, selecteren, uitzenden en detacheren van hbo/wo-opgeleide jonge talenten en ervaren professionals in de sectoren food, agribusiness, groene ruimte & milieu en groen onderwijs. Aeres Agree is integraal onderdeel van Aeres en heeft een partnership met alle agrarische hogescholen en Wageningen Universiteit. Met onder meer sollicitatietrainingen voor studenten en interviewtrainingen voor teamleiders ondersteunt Aeres Agree de competentieontwikkeling in het curriculum van de hogescholen en de WUR.

Hoe aantrekkelijk ben je als werkgever?

Uit analyse van LinkedIn-profielen van hoger opgeleide werknemers in de (agri)foodsector blijkt dat het overgrote deel van hen daar al tien jaar of langer werkt. Aan ervaring dus geen gebrek. De uitdaging voor veel foodbedrijven is volgens Spierings jonge talenten aan zich te binden. “Hoe aantrekkelijk ben je als werkgever? Wat heb je te bieden aan mensen met talent? De huidige arbeidsmarkt is niet per se krap, maar juist heel mobiel. De vraag is alleen: hoe krijg je de mensen geïnteresseerd voor jouw banen? Dat is de kunst.”

Aeres Agree Food Heroes1     Aeres Agree Food Heroes2

 

De uitdaging voor veel foodbedrijven is jonge talenten aan zich te binden. Met onze expertise zorgen we voor de juiste match.

Jeroen Spierings, Directeur Aeres Agree

Aeres Agree Jeroen Spierings

Het goede gesprek voor de juiste match

De kern van arbeidsbemiddeling is de juiste match tussen vraag en aanbod. Een talent zoekt de beste baan in de fase van zijn/haar leven, en een bedrijf wil de persoon met de juiste competenties. Als Aeres Agree met opdrachtgevers in gesprek gaat, komt de cultuur van de organisatie altijd ter sprake. Kunnen HR-medewerkers, maar ook mensen uit de lijn, in een paar simpele bewoordingen omschrijven hoe de medewerkers met elkaar omgaan? Hoe worden jonge talenten begeleid en opgeleid? Is er ruimte voor eigen initiatief? Hoe communiceren mensen binnen de organisatie? Wie aarden hier wel en wie niet en hoe komt dat? Het scherp kunnen beantwoorden van dit soort basisvragen is volgens Spierings essentieel. “De antwoorden vormen namelijk de drijfveren waarom mensen ergens wel of niet willen gaan werken.”

De groene transitie verandert de arbeidsmarkt

Foodopleidingen in het hbo zijn vooral gericht op productontwikkeling, kwaliteitsverbetering en innovatie. Bezig zijn met de toekomst is iets wat jonge mensen sowieso erg aanspreekt. Unilever bijvoorbeeld springt hier slim op in met een Foods Innovation Centre op de campus van Wageningen Universiteit. De Groene Veranderaars van Aeres en ook andere agrarische hogescholen leiden jonge professionals op voor de transitie in de landbouw. De roep om duurzaam geproduceerd voedsel heeft gevolgen voor de arbeidsmarkt, weet Spierings. “De (agri)foodsector staat voor grote uitdagingen. Een fabrikant van vleessnacks zal zich vanuit het oogpunt van duurzaamheid ook willen toeleggen op plantaardige grondstoffen. Deze inhoudelijke veranderingen zien we bij Aeres Agree terug in functies, zoals sustainability manager en belevingsmanager.”

Stop met die containerbegrippen

Naast innovatie zijn foodbedrijven een groot deel van hun tijd bezig zijn met het hier en nu. Productontwikkeling bijvoorbeeld gaat vaak over kostenreductie: hoe krijg je 5% kosten uit een bepaald product. Spierings adviseert bedrijven hier ook reëel in te zijn. “Als ik een gemiddelde vacaturetekst lees, word ik daar niet blij van. De tekst is meestal te lang en staat bovendien vol met containerbegrippen als ‘agile werken’ en ‘participeren in creatieve processen’. Leg gewoon uit hoe een werkdag eruit ziet! Dat snappen mensen tenminste en het voorkomt een eventuele mismatch. Ik denk dat bedrijven hierin nog echt veel kunnen verbeteren. Wij helpen ze daarbij. Vanuit data-analyse weten we welke triggerwoorden belangrijk zijn voor bijvoorbeeld productontwikkelaars en kwaliteitsbeheerders.

Aeres Agree vacature      Aeres Agree Food Heroes3

Arbeidsbemiddeling draait om vertrouwen

Sinds februari 2022 is Jeroen Spierings directeur van Aeres Agree. In zekere zin voelt deze baan als thuiskomen, als je bedenkt dat hij jaren geleden de tropische landbouwschool in Deventer afrondde. In zijn latere carrière raakte hij verzeild in de uitzendbranche en werkte onder meer voor Randstad. Vindt hij het proces van arbeidsbemiddeling bij Aeres Agree anders dan bij Randstad? “In wezen niet. Uiteindelijk draait arbeidsbemiddeling altijd om vertrouwen. Vertrouwt een klant je zijn vacature toe. Krijg je het vertrouwen van professionals als je hen, ook proactief, een betere baan aanbiedt.”

Aeres Agree spreekt de taal van de markt

Toch ziet hij wel een ander verschil. “De groene sector is bij uitstek een specialistische sector. Aeres Agree concurreert niet met de Adecco’s, Manpowers en andere generalisten. In mijn team werken zo’n 25 collega’s die veel gevoel hebben bij de sectoren waarvoor ze werken. Ze spreken de taal van de markt en dat maakt onze dienstverlening onderscheidend.” Trots vertelt hij over de recente plaatsing van een kwaliteitsmanager bij een grote Nederlandse kaasfabrikant, met Albert Heijn als klant. “Hoewel deze fabrikant over een eigen team recruiters beschikt, kreeg Aeres Agree de opdracht voor deze specialistische functie. Vanwege onze expertise in de markt vertrouwden zij ons deze vacature toe.”