Over Aeres

Hoe is het om nu docent te zijn?

Date

Op 5 oktober is het Dag van de Leraar. Een landelijke dag om alle docenten in ons land in het zonnetje te zetten. Maar hoe is het om nu docent te zijn? Die vraag legden we voor aan Michaël Pattiruhu en Peter van Honk van Aeres Hogeschool Dronten. Beide wiskundedocenten werken nog relatief kort bij de hogeschool en Peter koos er pas twee jaar geleden voor docent te worden. Toeval of niet, maar toen de coronacrisis uitbrak konden Michaël en Peter de omslag naar afstandsleren probleemloos maken. Wat is hun geheim?

Roostermaker 

“Iedere donderdag verzorgen we samen de online wiskundelessen voor alle eerstejaars studenten. Het is een groot voordeel dat wij in Dronten de enige wiskundedocenten zijn. We hebben de roostermaker gevraagd ons allebei in te roosteren voor de online lessen op donderdag”, vertelt Michaël. Hij neemt de uitleg van de lesstof voor zijn rekening en ondertussen houdt Peter de chat in de gaten of studenten vragen hebben. Peter: “Zo kan Michaël zich volledig focussen op de theorie en zorg ik dat de studenten snel antwoord op hun vraag krijgen. Ik kan eventueel ook helpen als ze de weg niet kunnen vinden in Microsoft Teams. Deze werkwijze vinden we allebei erg prettig en van de studenten horen we dat ze er ook blij mee zijn.” 

Quizjes in Canvas 

Bij de hogeschool is Canvas het learning management system (LMS), ofwel de elektronische leeromgeving. In zijn vorige baan bij de Hogeschool van Amsterdam deed Michaël al veel ervaring op met een LMS. “ICT is mijn ding en ik vind het bijvoorbeeld ontzettend leuk om in Canvas online quizjes te maken. Je kunt onbeperkt experimenteren. Collega’s die online minder bedreven zijn, adviseer ik gewoon aan de slag te gaan in Canvas en niet bang te zijn om fouten te maken.” 

Meer interactie in kleine groepjes 

Een online les geven is wat anders dan een fysieke les voor de computer ‘afdraaien’. Hoe maken Peter en Michaël het interessant voor hun studenten? “Met quizjes brengen we afwisseling in de lessen. Het zorgt voor interactie en spelenderwijs steken de studenten er veel van op”, zegt Michaël. 
Dat neemt niet weg dat bij online en hybride groepslessen redelijk veel studenten hun camera en geluid uitzetten. Peter: “Dan heb ik soms het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten. Ik heb gemerkt dat als ik de klas in kleinere groepjes opsplits, studenten wel reageren en met elkaar het gesprek aangaan.” 

Stroomversnelling 

Twee jaar geleden begon Peter als docent bij Aeres Hogeschool. “Wiskunde is mijn passie en ik kwam erachter dat ik het ontzettend leuk vind om in het onderwijs bezig te zijn met ICT en mijn vak. Het contact met Michaël klikte direct goed. Hij weet veel van online leren en ICT en heeft mij er ook nog enthousiaster voor gemaakt.” Michaël en Peter vinden niet dat corona hun vak van docent heeft veranderd. “We deden al veel online met onze lesstof en dat komt nu in een stroomversnelling. Dat is alleen maar mooi.”