Learning by doing in coronatijd

Date

Op een normale werkdag volgen zo’n tweehonderd monteurs en mbo-studenten praktijk- en theorielessen bij Aeres Tech. Nu ligt de parkeerplaats aan de Zandlaan in Ede er verlaten bij vanwege het coronavirus. Wat betekent dit voor het kenniscentrum voor mobiele – en koudetechniek waar learning by doing centraal staat?

We vragen het aan Erwin Sportel. Na een aantal jaren in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, ging hij in januari vorig jaar als trainer aan de slag bij Aeres Tech. Bij het centrum voor mobiele techniek leidt hij monteurs en mbo-studenten op die (gaan) werken in de agrotechniek. Tijdens de opleidingen en trainingen komen alle aspecten van mobiele landbouwmechanica aan bod, zoals aandrijftechniek, hydrauliek, elektrotechniek en motoren. Sportel vertelt dat ook monteurs van dealers buiten het oogstseizoen, van november tot en met april, naar Aeres Agree komen. “Als er nieuwe landbouwmachines op de markt komen, besteden veel fabrikanten het opleidingsprogramma uit aan Aeres Tech. Voor de merkdealers Case/Steyr, Claas, Same Deutz-Fahr, John Deere, MF, Valtra, Fendt en New Holland verzorgen we alle opleidingen.”

Tachtig procent praktijk
Toen het coronavirus uitbrak, liep voor de monteurs het seizoen bijna ten einde en is alles stopgezet. Voor de mbo-studenten ligt dat anders. Zij volgen de beroepsbegeleidende leerweg (bbl). Acht keer per jaar krijgen ze een hele week les bij Aeres Tech. De rest van het jaar werken ze bij een landbouwmechanisatiebedrijf. Sportel: “Het lesprogramma bestaat voor tachtig procent uit praktijk en omdat we hier alle grote dealermerken hebben, kunnen we studenten allround opleiden. Nu studenten vanwege het coronavirus niet naar Aeres Tech kunnen komen, gaan we de praktijklessen anders invullen. Op dit moment geef ik studenten van de mbo-niveau 3 opleiding les over gps. De theorieles verloopt via Microsoft Teams; de studenten loggen tegelijkertijd in en volgen de les. Vervolgens gaan ze thuis aan de slag met het uitwerken van opdrachten. De praktijkopdrachten voeren ze uit bij hun eigen bedrijf.”

Zelfredzaamheid
Hoewel het online lesgeven goed verloopt, merkt Sportel dat sommige studenten moeite hebben met zelfredzaamheid. “Als studenten bij ons zijn, kunnen we ze nog een beetje achter de broek zitten. Als ze vanuit huis werken, is dat natuurlijk lastiger, maar studenten kunnen altijd contact met me opnemen.”

Weekjournaals
Via wekelijkse videojournaals houdt Aeres Tech klanten en cursisten tijdens de coronacrisis op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Het idee komt van marketingmanager Jaap Wouda die de videojournaals samenstelt en presenteert met Aeres Tech directeur Jenny van den Bovenkamp.
Op 20 maart verscheen het eerste weekjournaal op YouTube. Hierin komt Michel van Bronkhorst, teamleider koudetechniek, aan het woord die bezig is met de voorbereidingen voor een instructiefilmpje. “Kwaliteitsverbetering is belangrijk voor Aeres Tech. Ruim voor de coronacrisis ontstond het idee van de instructiefilmpjes. Op deze manier kunnen we studenten en monteurs buiten de lessen om extra kennis aanbieden.” Van Bronkhorst maakt op dit moment een instructiefilmpje hoe je op een veilige en milieuvriendelijke manier koudemiddel uit een aircosysteem haalt en bijvult.  De filmpjes komen tot stand in samenwerking met Media HUB, een gezamenlijk initiatief van Aeres Tech en studenten van de media-opleiding van de CHE in Ede.