Jaarlijks vallen gemiddeld 15 dodelijke slachtoffers (voornamelijk fietsers) bij ongelukken met landbouwvoertuigen. In 60% van de ongevallen met slachtoffers blijkt de bestuurder van het landbouwvoertuig de schuldige aan het ongeluk. Studenten van de Deutz-Fahr bedrijfsschool van Aeres Tech hebben zich verdiept in technische mogelijkheden om de veiligheid te vergroten.
Inhoud
- Veiligheidsvoorzieningen
- Stuurhoekverlichting
- Agribumper
> Veiligheidsvoorzieningen
Landbouwvoertuigen zijn ontworpen voor gebruik op de boerderij en op het land. Veiligheidsvoorzieningen aan en op landbouwvoertuigen zijn daardoor niet altijd gemakkelijk te realiseren. De Regeling Voertuigen stelt wel dat scherpe delen die lichamelijk letsel bij weggebruikers kunnen veroorzaken, moeten worden afgeschermd voordat een voertuig de openbare weg oprijdt.De sector initieert verschillende aanvullende veiligheidsmaatregelen- en ontwikkelingen. Zo eist de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) in de contracten met hun onderaannemers dat tractoren en bijbehorende aanhangwagens zijn voorzien van afschermingsvoorzieningen voor de voor-, zij- en achterkant. De zogeheten tractorbumper (afscherming aan de voorkant) is bedoeld om de gevolgen van een botsing te beperken. Verder stelt de NAM eisen aan onderhoud, verlichting, retro reflecterende zij- en contourmarkering, en aan leeftijd en ervaring van de bestuurder.
> Stuurhoekverlichting
Bij ongevallen met een landbouwvoertuig zijn vaak een combinatie van de volgende factoren de oorzaak: brede voertuigen, smalle wegen, slecht zicht, slechte zichtbaarheid, hoge snelheid, verkeerde inschatting van de situatie of afleiding door bijvoorbeeld het gebruik van de mobiele telefoon.Studenten van de Deutz-Fahr bedrijfsschool van Aeres Tech vinden het tijd voor verandering en denken vanuit hun expertise in technische mogelijkheden om de veiligheid te vergroten. Zij ontwikkelen in 2017 als afstudeeropdracht stuurhoekverlichting. Deze dynamische stuurhoekverlichting past op de Agribumper, een trekkerbumper met frontgewicht. “We hebben hem ontwikkeld op een Deutz-Fahr trekker, omdat dat ons merk is. Maar uiteindelijk is de techniek universeel toepasbaar”, zegt Willem de Bruijn. Samen met jaargenoten Arjan Hoven, Niels van den Akker en Kees Nijburg werkte hij aan het project.
“Agribumper heeft al een bumper die kan voorkomen dat fietsers gemakkelijk onder de grote wielen van een trekker komen. Wij hebben dynamische stuurhoekverlichting voor die bumper ontwikkeld. De Ledlampen aan de voor- en zijkant van de bumper reageren zowel op de richtingaanwijzer als op het insturen door de chauffeur. De Ledlampen geven dan een zee van licht in de richting waarin de trekker rijdt.” Volgens de studenten is het uitgangspunt van de ontwikkeling veiligheid, maar is de stuurhoekverlichting ook goed inzetbaar tijdens het werk op het land. Over een paar jaar zal blijken of de vier studenten de verkeersveiligheid een grote dienst hebben bewezen.
> Agribumper
Agribumper heeft aan het project van de vier afstudeerders meegewerkt door een prototype bumper beschikbaar te stellen. Aan deze bumper mochten zij naar hartenlust slijpen, boren en zagen. “We zijn trots op het resultaat. Het is de bedoeling dat Agribumper onze dynamische stuurhoekverlichting gaat aanbieden bij de verkoop van hun bumpers”, zegt Willem de Bruijn.
Bijbehorende beeldmateriaal in video en doorklikblok op pagina 'Ruimte voor talenten' zijn gemaakt door Eric Wientjes.