Peerke docent VMBO

Vmbo-leerlingen enthousiast maken voor techniek? Laat dat maar aan Peerke Otte over

Vmbo-leerlingen enthousiast maken voor techniek. Met dat doel solliciteerde Peerke Otte in 2007 als zij-instromer op de functie techniekdocent bij Aeres VMBO Almere. Naast technieklessen geeft hij daar ook het vak NaSk. “De vrijheid die ik krijg om mijn vak vorm te geven, is de reden dat ik hier nog steeds met veel plezier werk.”

IVan huis uit heeft hij een marketingachtergrond en deed ervaring op in de autoverkoop en in de wereld van bouwmarkten. In zijn vrije tijd houdt hij zich graag met techniek bezig. “Nieuwe snufjes op de markt wil ik direct uitproberen. Vooral robotica en 3D-printers vind ik erg interessant. Thuis pluis ik alles uit en bedenk dan wat ik daarmee in mijn lessen kan doen.”

Sterk Techniekonderwijs

Via het landelijke initiatief Sterk Techniekonderwijs gaat er sinds 20218 jaarlijks fors meer geld naar de promotie van het techniekonderwijs op het vmbo. Ook Aeres VMBO Almere profiteert hiervan. Zo konden Peerke en zijn techniekcollega’s verschillende lesmaterialen aanschaffen, waaronder een farmbot (een ‘smart’ moestuin, red.), mini-robotjes, 3D-printers en een lasersnijder. En richtten zij een speciaal roboticalokaal in. “De materialen geven onze lessen een enorme toegevoegde waarde. De lesstof erbij ontwikkelen we zelf. Leerlingen gaan heel enthousiast aan de slag en vinden het vaak jammer als de les voorbij is. Zo leuk om te zien!”

“Thuis pluis ik nieuwe snufjes uit en bedenk dan wat ik daarmee in mijn lessen kan doen”

Peerke Otte, Techniekdocent bij Aeres VMBO Almere

Peerke Almere

Een NaSk-les over energiekosten

Feeling met leerlingen hebben is volgens Peerke een eerste vereiste om in het onderwijs te kunnen werken. “Als je dat niet hebt kun je er beter niet aan beginnen,” is zijn stellige mening. Verder vindt hij het ontzettend leuk om zijn vakkennis met leerlingen te delen en vertaalt hij die kennis zoveel mogelijk naar de dagelijkse praktijk. “Als ik bij NaSk (combinatie natuurkunde en scheikunde, red.) een les over energie geef, vertel ik leerlingen bijvoorbeeld ook iets over energiekosten. En hoeveel geld je kunt besparen met zonnepanelen of een hybride pomp. Daar kijken ze dan echt van op. Ik wil dat leerlingen snappen waar techniek over gaat. Ze komen het overal in hun verdere leven tegen.”

Lesbevoegdheid halen

Om zijn tweedegraads lesbevoegdheid te halen volgde Peerke de opleiding ‘Docent en kennismanager Agrotechniek’ bij de voorloper van Aeres Hogeschool Wageningen. Hoewel hij het een pittig traject vond om naast zijn baan als beginnend docent te studeren, hield Peerke vol. “De vrijheid die ik krijg om mijn vak vorm te geven, is mede de reden dat ik hier nog steeds met veel plezier werk. Het is echt niet altijd gemakkelijk om met deze leeftijdsgroep te werken. Maar dit werk geeft mij zoveel voldoening en houdt me jong.”

Wil jij ook aan de slag in het onderwijs van Aeres? Neem contact met ons op met onze recruiter: vacature@aeres.nl. We vertellen je graag meer. Ook kun je alvast kijken op de site van Aeres HBO Wageningen voor jouw mogelijkheden in het onderwijs.