Aeres stoomt scholieren op vmbo en mbo klaar voor het bedrijfsleven

9 oktober 2017

De potentie van de agri- en foodsector is gigantisch. Dit constateert ook Mark Dees, sinds 2010 locatiedirecteur van Aeres VMBO en MBO.

Desondanks ziet Dees het leerlingenaantal van de opleiding Levensmiddelentechnologie teruglopen. De mbo-opleiding werd een jaar stilgelegd. “Die tijd hebben we genomen om het curriculum aan te pakken.” Inmiddels is de teller van het aantal studenten opgelopen van 4 naar 150. En dat is naar volle tevredenheid van het bedrijfsleven: zij zitten juist te springen om afgestudeerde studenten in de agri- en foodsector. Op dit moment biedt Aeres in Ede twee opleidingen binnen het vakgebied Agri Food: mbo Food en mbo Toegepaste Biologie. “Twee veelbelovende markten”, weet Dees.

Branchegerichte opleiding

Ook bijzonder in trek zijn de bedrijfsopleidingen die Aeres MBO Ede verzorgt bij bedrijven in huis. Een mooie kans voor werkenden om te groeien binnen hun vak en hun diploma op mbo niveau 2 of 3 te behalen. Typisch maatwerk, zo omschrijft Dees de bedrijfsopleidingen. Gedurende een project van één tot drie jaar leidt een docent van Aeres MBO Ede medewerkers verder op binnen de branche waarin ze actief zijn.

Dees: “We maken afspraken over het moment waarop op de bedrijfslocatie wordt lesgegeven. Sommige bedrijven richten zelfs een klaslokaal in. De manier waarop we de lessen verzorgen is ook afhankelijk van de grootte van de groep en de mogelijkheden van het betreffende bedrijf.”

Overbrengen van cultuur

Op dit moment gebeurt dat bijvoorbeeld bij medewerkers van Bakkersland: “Bijkomend voordeel is dat we de kennis die we hier opdoen, direct toepassen in onze dagopleidingen.” En dat gaat nog een stukje verder dan het overdragen van kennis, licht Dees toe. “Wat onze docenten namelijk ook doen, is het overbrengen van de cultuur van de bedrijven waar ze les hebben gegeven. We maken het minder schools voor onze mbo-leerlingen die de dagopleiding volgen. Meteen doorpakken, is het advies dat we ze meegeven.”

Beeldvorming

Datzelfde enthousiasme van de docenten ziet de directeur ook terug bij leerlingen na afloop van een stage of na afronding van een project. “Vooraf kunnen ze zich maar moeilijk een beeld vormen van een fabriek waarover wij ze vertellen. Nadat ze stage hebben gelopen, hebben ze een goed beeld van hoe het er aan toe gaat binnen een organisatie in de sector.”

Aan de slag

Op reguliere schooldagen gaan de studenten aan de slag met nieuwe toepassingen, waarbij het niet alleen om het eindproduct draait. “Het gaat ook om de doorlooptijd, van productontwikkeling tot de uiteindelijke productie. We trainen onze leerlingen om zich af te vragen hoe iets werkt en of ze het kunnen verkopen. Een leuk voorbeeld is de limonade met natuurlijke grondstoffen die studenten laatst presenteerden. Ieder glas was zelfs versierd met een houten takje. Het was niet zozeer een product waar nog nooit iemand van had gehoord, maar de leerlingen wisten het wel te verkopen aan ons. Ook dat vinden we heel belangrijk.”

Betrokkenheid

Sinds zijn aanstelling in 2010 werd Mark Dees meerdere malen positief verrast door de betrokkenheid van het lokale bedrijfsleven. “Zij leveren ons materiaal, bieden volop stageplekken en richten stuurgroepen op. Deze bedrijven werven ongelooflijk goed voor ons. En heel belangrijk: Ze denken met ons mee.” Het stafbureau van Aeres levert daar ook een bijdrage aan. “Zij komen met oplossingen, kijken wat nodig is voor de student en peilen waar de vraag van het bedrijfsleven ligt.”

Stageplekken in de regio

Stage lopen doen de mbo-studenten vanaf het eerste jaar. Veelal bij fabrieken in de regio, denk aan Essensor in Ede, Bieze Food Group in Nijkerk, Docomar in Veenendaal en de Interovo Egg Group in Ochten. Andere populaire stageplekken zijn bijvoorbeeld de lokale kaasmaker Remeker in Lunteren en Yakult in Almere. Onlangs werden Arla Foods in Nijkerk en het ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede aan dat rijtje toegevoegd.

Werkgelegenheid

De opleider weet waar bedrijven om zitten te springen. De benoeming van Ede tot ‘Hoofdstad van de Smaak’ in 2013, gaf de opleiding nog een extra boost. Mark Dees: “Voor onze scholieren is er straks veel werk, tegenover een goed salaris. Wij verwachten een volwassen instelling van onze studenten, we leveren het bedrijfsleven gemotiveerde, professionele stagiaires en afstudeerders.”.

Mark Dees

 

Bron: Regio in Bedrijf